Wij maken gebruik van cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken. Meer informatie.

X

Voorwoord

In 2015 bestond de ASN Bank 55 jaar. We begonnen als bank van de vakbeweging met een sociale missie. Daaruit vloeide later de zorg voor mensenrechten wereldwijd voort. Onze inzet voor natuur en klimaat volgden. We werken dus al 55 jaar aan een betere wereld van morgen. Hoe deden we dat in 2015? De drie directieleden van de ASN Bank vertellen wat er voor hen uitsprong.

Ewoud Goudswaard: impact op het klimaat

“In 2015 hebben we concrete resultaten behaald voor het klimaat. De ASN Bank heeft een ambitieuze klimaatdoelstelling: al onze financieringen en beleggingen moeten in 2030 netto klimaatneutraal zijn. De kennis die we daarmee ontwikkeld hebben, delen we met andere financiële instellingen. Zo vergroten we de impact van onze klimaatdoelstelling. SNS Bank besloot in 2015 om onze doelstelling over te nemen.

In november was ik op de Klimaattop in Parijs. Als oprichter van het Platform Carbon Accounting Financials (PCAF) organiseerden we daar een expertsessie. De elf aangesloten Nederlandse financiële instellingen gaan samen methoden ontwikkelen om de klimaatimpact van hun beleggingen en financieringen te meten. Met de oprichting van PCAF hebben we een beweging in gang gebracht met meer impact dan wij alleen kunnen hebben.”

Jeroen Jansen: inspiratie door verhalen

“Verhalen vertellen die mensen raken: dat doen we tijdens bijeenkomsten met klanten en andere belangstellenden. Want ook door mensen te inspireren brengen we een duurzame toekomst dichterbij.

Tijdens onder meer MorgenVandaag en ASN Live vertelden we ons eigen verhaal. En we lieten anderen aan het woord: duurzame innovators, designers en ondernemers, strijders voor klimaat, natuur en mensenrechten, mensen van ver weg en uit de buurt. Zo deelden we onze inspiratie en bespraken wat iedereen zelf kan doen. Want we bereiken veel meer als we samenwerken met mensen en organisaties die onze missie delen.”

Joyce van der Est: als bank succesvol

“Goede bankproducten en een prima service vormen de basis van onze dienstverlening. De ASN Klantenservice hielp ruim 391 duizend keer klanten via telefoon, mail of schriftelijk. En we openden ruim 75 duizend rekeningen voor klanten. In 2015 zorgden we voor nog meer functies in de mobiele app. We maakten het makkelijker om een rekening te openen. En we introduceerden ASN Betalen Zelfstandigen, de betaalrekening voor zzp’ers. Met ons platform Voor de Wereld van Morgen introduceerden we crowdfunding voor duurzame initiatieven, een heel nieuwe stap.

Ik vind het een mooi compliment dat klanten aangeven dat ze ons internetbankieren en de mobiele app waarderen. Telkens tonen we aan dat het kán: duurzame keuzes maken en als bank succesvol zijn.”